Het is nog best wel donker wanneer ik op sta. Vandaag staat op de planning een bezoek aan Futureland en een rondvlakte door de havens van Maasvlakte 2. Laat het goede weer maar komen.
Ik lees eerst de nieuwe Flow op de iPad.
Het lijkt wel sneeuw zo op het strand.
Het bleek geen sneeuw te zijn, maar gewoon aangevroren dauw. Kortom het is koud buiten en dat zie je ook wel.
Ik eet een Hot Cros Bun van Marks & Spencer met Belgische chocolade en fudge, verwennerij!
Fijn, een strak blauwe lucht hebben we wel nodig.
Aanbeland bij Futureland.
Leuke fietsenrekken! Die mogen wel op meer plekken komen te staan.
Vondsten uit de zee, die gevonden zij bij de opbouw van Maasvlakte 2.
De zee is ons moeder
Bron van het leven
De zee is een zij
Port of Rotterdam, inderdaad we zijn in de Rotterdamse havens.
Een soort van sleepkop, ook weer gevonden in de zee bij de opbouw van de Maasvlakte 2.
Er zijn ook andere archeologische vondsten zoals je ziet, zoals allerlei mammoet botten en tanden.
Nog meer archeologische vondsten.
In een aparte ruimte zag je schilderijen van de Rotterdamse haven vroeger en wat trendwatchers denken over hoe de havens er in 2066 er uit kunnen gaan zien. Met een Oculus kon je alvast een kijkje nemen (echt gaaf trouwens zo’n Oculus).
Daar in de verte ligt de rondvaartboot van Spido. Kennelijk was dit een grotere want de Futureland-rondvaartboot lag in het dok voor onderhoud.
Even bestuderen welke schepen we allemaal in de haven kunnen gaan zien.
Kranen om de containerschepen te lossen. Een bepaalde rij zagen we al vanuit Hoek van Holland.
We mogen aan boord.
Mieneke staat daar nog in de verte.
Binnen in de rondvaartboot. Best een goed uitzicht zo.
Wij kiezen voor het dek met uitzicht op de stuurhut (maar ook met uitzicht op zee).
Daar gaan we! Jammer genoeg deed de omroepinstallatie het buiten niet. Dus wat er verteld is over de haven heb ik niet echt meegekregen.
Boten kijken (ja ik weet het, het zijn schepen).
Yes we kunnen nog gered worden met de reddingsboei van de rondvaartboot.
Twee containerschepen worden gelost. Dat gaat kennelijk vrij automatisch. De vrachtwachtentjes waar de containers op gaan die rijden zonder bestuurder of iets.
Een ander soort schip.
Een schip met veel touw en heel hoog stonden nog een paar werklui. Mij niet gezien hoor.
Een klein kraantje die containers in een kleiner schip laad.
Volgens mij zien we hier de petrochemische industrie in de Rotterdamse havens.
Is dit nu een olietanker?
Naast de grote schepen lagen vaak kleine schepen met allerlei slangen aan het grote schip verbonden. Dit bleken tankbootjes te zijn. Nooit geweten dat dat zo werkt (en inderdaad een schip heeft ook iets van olie nodig om te varen).
Hier wordt wat koelwater geloost in de haven.
Even goed doorvaren.
We komen namelijk bij het grootste schip (in aanbouw) ter wereld. Dit schip wordt op dit moment afgebouwd in de Rotterdamse havens.
Het schip kan niet veel havens aan doen, omdat de meeste havens gewoon te snel zijn. Dit schip blijft dus voornamelijk op zee. Maar met een helikopter kan er wel van alles ingevlogen worden.
Dit schip is nu nog het grootste schip ter wereld, maar er zijn al weer plannen om een nog groter schip te bouwen, wat een meter of 35 breder is.
De “Knabbel” komt net aanvaren om naast de “Babbel” aan te meren bij het grootste schip ter wereld (in aanbouw).
Het is nog best rustig zo op deze vrijdagmiddag op het strand. Fijn!
Na al die indrukken van de Maasvlakte 2 en al die buitenlucht nog even lekker lezen.
Nog even snel melk halen bij Albert Heijn voordat we gaan eten.
Vandaag eten we Italiaans en dat doen we bij Azzurro in het centrum van Hoek van Holland. Het was erg lekker!
Via de andere kant, een beetje door de duinen lopen Michel en ik terug naar ons huisje.
En zo zagen we nog net een schip op de Nieuwe Waterweg die de Rotterdamse havens aan het verlaten is.